Maskinavdelningen, äldre nyheter
  2006-12-03 söndag

Arbetet med att olja och måla SRJ 95 börjar närma sig sitt slut. Vestibulerna är nu färdigmålade och näst sista lagret olja håller på att strykas på.

Sommarvagn NKlJ 520 får nytt golv. Planken har kapats i rätt längd och håller på att hyvlas.
  2006-11-12 söndag

På NKlJ 520 är nu de rostiga järnen bortskurna och nya järn har satts dit och målats och vagnen är nu klar för träarbetet. Rolf har börjat kapa järn till det som ska bli en egen tubpress, så att föreningen kan pressa sina egna ånglokstuber.

UHB 390 har fått ett lager täckfärg och ett andra lager har påbörjats.
  2006-10-22 söndag

UHB 390 är grundmålad färdigt och har nu börjat att täckmålas med röd färg.
  2006-09-24 söndag

Efter att UHB 390 har fått den gamla färgen avskrapad, håller vagnen nu på att grundmålas.
  2006-09-14 torsdag

Trävirket på sommarvagn NKlJ 520 var sämre än man trott och förutom taket ska även väggar och golv bytas ut. Allt trä är nu borta och då framkom också att några vinkeljärn var hårt angripna av rost och måste bytas ut.
  2006-08-02 onsdag

VGJ 29 har stått stilla ett tag på grund av tubläckage och VGJ 4 har dragit tågen i dess ställe. I förra veckan pluggade maskinchefen tuberna och loket proveldades i måndags av Mikael Wennerdahl (bilden) och nu verkar det hela vara tätt.
  2006-06-20 tisdag

Multipeldriften mellan lokomotorer SJ 399 och SJ 408 fungerar nu. Det har varit lite problem med att få det att fungera, men det visade sig vara något fel med multipelkableln. Trots att den är uppmätt och verkar vara felfri, har det inte fungerat. Efter byte till en annan kabel i mitten på förra veckan fungerade det bra. Lokomotorerna har redan dragit ett godståg med 10 vagnar den 18:e juni i samband med firandet av 150-årsfirandet av järnvägen i Sverige.
  2006-06-04 söndag

Flera lager i fram/back-lådan på SJ 408 har visat sig vara sönder och i veckan som gått har en ersättningslåda monterats dit. Efter diverse  justeringar verkar den nya lådan fungera bra. Dessvärre framkom i samband med provkörning att lokomotorn är behäftad med hjulplattor som måste åtgärdas.
  2006-05-19

Rättelse: VGJ 29 proveldades redan på söndagen den 14:e maj.
  2006-05-17

VGJ 29 var på tisdagen under ånga för första gången i år. I samband med provkörning fick loket agera dragkraft på en vut åt signalavdelningen.


Högtryckstvättningen av vagnskorgen på SRJ 95 som påbörjades i höstas är nu avslutad. Efter att träet torkat stundar ett digert arbete med att olja in vagnen.

 
  2006-04-30

På lördagen provkördes VGJ 4 på stationsområdet. Det är första gången som loket är under ånga sedan början av september 2003, och det mesta utföll till belåtenhet, förutom att ett vattenståndsglas sprack. Även  några småsaker konstaterades behöva åtgärdas. Klicka här för bilder på arbetet med att reparera loket.

Godsvagn NKlJ 1848 som fått nytt golv, koppel och lite färg är nu klar att användas.

 
  2006-04-25

Två överhettarelement visade sig läcka vid provtryckning av VGJ 29. Dessa är nu lagade och återmonterade.Ingående axel på fram/backlådan på SJ 408 visade sig vara skadad och måste åtgärdas. Lådan är nertagen och reparation pågår.
  2006-04-23

Fönsterramarna på passagerarvagn VJ 500 har fått sig en ansiktslyftning. De har skrapats, kompletterats med fönsterkitt och oljats in med ädelträolja och ska förhoppningsvis stå emot väder och vind ett bra tag framöver.
  2006-04-09

SJ 399 och 408 har fått högtrycksledningar för multipeldrift monterat. Även elektriciteten har fått sig en översyn.
  2006-04-09

VGJ 29 har fått kolvar till sliderna samt dess rörelse återmonterad.




Spårrensarens plog har lagats.

 
  2006-03-08

De slitna cylinderfodren till sliderna på VGJ 29 som har borrats upp av Skara Motor har nu åter monterats på plats.
  2006-02-26

Smältpluggen på VGJ 29 har efter diverse missyckade försök nu bytts ut. Först testades att med vänstergängad M16-bult skruva ur pluggen men det resulterade i att skruvskallen gick av utan att pluggen ens gjort en ansats till att lossna. Därpå gjordes ett nytt försök med en M20-bult men det enda som hände var att pluggen började deformeras. Att med kolsyreis kyla ner pluggen blev försök nummer tre. Ingen framgång. Till sist sågades spår upp i pluggen och efter att en bit av den huggits bort så lossnade resten ganska lätt.
  2006-02-05

Batterierna sätts in i SJ 408 efter översyn.
  2006-01-22

På SJ 408 har ytterligare ett topplock måst demonteras. Efter diverse översyn och andra åtgärder har båda åter monterats dit.
  2005-12-18

SJ 408 har bland annat fått ett topplock demonterat för att laga läckage.
 
  2005-12-10

Cylinderfodren till sliderna på VGJ 29 var mer slitna än vad som var trott och dom är nu urpressade och skall borras upp. Flera kolvringar var dessutom sönder.Föreningen har gjort ett förvärv av en lokomotor, närmare bestämt SJ Z4p 408. Den har under lördagen levererats till Skara från Växjö. Loket köptes av Evald Hammarström (f.d. SMAB), och är multipelkörbart, så framöver kan vi köra multipeldrift i tåg tillsammans med SJ 399. Även en Mdr 125p med nr. 3313 köptes in vid samma tillfälle. Tyvärr är bilderna inte så bra då ljusförhållandet inte var gynnsamt för fotografering vid avlastningen.

 

 
  2005-11-13

VGJ 29 har fått kolvarna till sliderna demonterade. Några kolvringar är sönder och behöver bytas ut. Vissa av pyskanalerna är helt eller delvis igensatta av sot, olja och smuts. Slidskåpen och pyskanalerna  håller på att rengöras.
  2005-07-27

Hydraulkopplingen på rälsbussen har läckt ut ymnigt med olja och vi har nu monterat in en nyrenoverad sådan. Bussen har idag provkörts och allt verkar fungera bra, och därmed bör den kunna gå i trafik på söndag.
  2005-07-18

Fallrosten på VGJ 29 har blivit svårt sönderbränd av bland annat dåligt uraskad slagg, spik o.d. Vi har skurit bort dåliga bitar och svetsat dit nya plattjärn och nu fungerar den bra igen. 
  2005-06-08

Reparation av koppellager på VGJ 29. Bakre koppelstångslagret på förarsidan har slagit mot  koppeltappsflänsen och stora bitar av lagermetallen har lossnat. I söndags 5:e juni monterades nya lager dit på båda sidor och provkördes på måndagmorgonen med gott resultat.
Reparation av rälsbussläp 2004